Με ανοιχτό το θέμα του ορίου αξίας ακινήτου που θα προστατεύεται η Α’ κατοικία αλλά και τις προϋποθέσεις για το “κούρεμα” των μη εξυπηρετούμενων στεγαστικών δανείων. Το διάδοχο καθεστώς του νόμου Κατσέλη συζητείται την ερχόμενη εβδομάδα την Τρίτη 22 και την Πέμπτη 24 Ιανουαρίου σε ανώτερο επίπεδο μεταξύ κυβέρνησης και δανειστών.

Από τη χθεσινή συζήτηση για το νόμο Κατσέλη σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων, εφόσον ισχύσει η προστασία της πρώτης κατοικίας στο διάδοχο σχήμα του νόμου Κατσέλη/Σταθάκη, αυτή θα βασιστεί στην εμπορική και όχι στην αντικειμενική αξία του ακινήτου. Το παραπάνω ανέφερε κυβερνητική πηγή που μετείχε στην ευρεία συντονιστική σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Οικονομικών ενόψει της έλευσης των δανειστών. Η ίδια πηγή διευκρίνισε ότι δεν θα υπάρξει νέα παράταση στον νόμο Κατσέλη μετά τη λήξη της ισχύουσας δίμηνης παράτασης στις 28 Φεβρουαρίου, εκτιμώντας ότι μέχρι τότε θα έχει συμφωνηθεί η λύση.

Από πλευράς τραπεζών εκτιμάται ότι είναι δύσκολο να επιτευχθεί σύντομα συμφωνία και δεν αποκλείεται να υπάρξει μόνο μία συμφωνία επί της αρχής μέχρι τις 27 Φεβρουαρίου, όταν θα παρουσιαστεί η επόμενη έκθεση ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας για την Ελλάδα. Να δοθεί μία μικρή τεχνική παράταση του νόμου και μετά τις 28 Φεβρουαρίου.

Η χθεσινή απόφαση για τον προσδιορισμό του ορίου προστασίας της πρώτης κατοικίας με βάση την εμπορική αξία του ακινήτου, καλύπτει τόσο το ζητούμενο των τραπεζών, όσο και των δανειστών.

Οι δανειστές ζητούσαν εξομοίωση των αντικειμενικών τιμών με τις πραγματικές τιμές αγοράς στις περιοχές που οι αντικειμενικές ήταν εξωπραγματικά υψηλότερες. Για παράδειγμα, στην περιοχή του Ψυχικού οι εμπορικές τιμές στις οποίες γίνονται πράξεις είναι 50% χαμηλότερες από τις αντικειμενικές.

Σημειώνεται ότι σε γενικές γραμμές υπάρχει μία απόκλιση της τάξεως του 40% μεταξύ αντικειμενικών και εμπορικών τιμών, με τις αντικειμενικές να είναι υψηλότερες. Υπάρχουν και περιοχές (π.χ. στο κέντρο της Αθήνας, όπως στο Μεταξουργείο ή την Κυψέλη) όπου οι αντικειμενικές υπολείπονται κατά 30% των εμπορικών τιμών.

Εκτιμάται ότι η εμπορική αξία του ακινήτου είναι η δίκαιη για να προσδιοριστεί αντικειμενικά ποιο θα είναι το όριο για την προστασία της πρώτης κατοικίας, αλλά και το ύψος του “κουρέματος”. Αναφορικά με το όριο για την προστασία της πρώτης κατοικίας, όπως έχει γράψει το Capital.gr, οι τράπεζες θέτουν τον πήχη στις 100.000 ευρώ και η κυβέρνηση στις 150.000 ευρώ και οι εν εξελίξει διαπραγματεύσεις ενδέχεται να οδηγήσουν σε έναν συμβιβασμό στις 120.000 ευρώ. Το ανώτατο εισοδηματικό κριτήριο για την παροχή προστασίας εκτιμάται ότι δεν θα ξεπερνάει τις 30.000 ευρώ ετήσιο εισόδημα.

Αναφορικά με το “κούρεμα” των στεγαστικών δανείων, ο προσδιορισμός του θα γίνει στη βάση της αξίας δανείου προς αξία ακινήτου.  Όπως έχει γράψει το Capital.gr, οι τράπεζες έχουν αναθέσει στην PWC την επεξεργασία της πρότασης προς την κυβέρνηση, η οποία βασίζεται στο σκεπτικό της σχέσης αξίας δανείου προς αξία ακινήτου (loan to value).

Οι τράπεζες συζητούν την προοπτική “κουρέματος” οφειλής στα μη εξυπηρετούμενα στεγαστικά δάνεια θέτοντας ως κατώτατο όριο ποσοστιαία αναλογία 120% (μεγαλύτερη η αξία του υπολειπόμενου δανείου). Ακόμη δεν υπάρχει συμφωνία επ΄ αυτού, αφού κάποιες τράπεζες ζητούν η αναλογία να οριστεί στο 140% και άλλες στο 120%, με κοινή συνισταμένη ότι καμία τράπεζα δεν αποδέχεται συζήτηση για “κούρεμα” οφειλής με σχέση αξίας δανείου προς αξία ακινήτου χαμηλότερη του 120%.

Σημειώνεται ότι η μελέτη για τον προσδιορισμό του “κουρέματος” ανατέθηκε στην PwC την εβδομάδα μετά τις γιορτές και ο χρόνος μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου (λήξη παράτασης ν. Κατσέλη) δεν επαρκεί για να είναι έτοιμο ένα ολοκληρωμένο τεχνικά σχέδιο που θα μπορεί να συζητηθεί με τους “θεσμούς”. Στη βάση του σχεδίου για το “κούρεμα” που θα δίνεται στους οφειλέτες από τις τυποποιημένες ρυθμίσεις των τραπεζών  μέσω της πλατφόρμας εξωδικαστικής ρύθμισης, θα υπολογίζεται η επιδότηση της δόσης (κατά το 1/3) από το κράτος.