της Όλγας Παπαλεξάνδρου

Εσείς το ξέρατε πως τα χέρια σας με μερικές απλές κινήσεις, θα μπορούσαν να σώσουν μια ζωή;

Εμείς το μάθαμε στη συνάντησή μας με δύο από τα μέλη της ομάδας BLS Κόρινθος, μίας ομάδας πιστοποιημένων εθελοντών ανανηπτών, που δραστηριοποιείται στην Κορινθία, όπου υπό τη σκέπη και την αιγίδα της Ελληνικής Εταιρείας Καρδιοαναπνευστικής Αναζωογόνησης, οργανώνουν και πραγματοποιούν σεμινάρια ανοιχτά στο κοινό, εκπαίδευσης στην Καρδιοαναπνευστική Αναζωογόνηση. 

Η εικόνα ίσως περιέχει: ένα ή περισσότερα άτομα, άτομα κάθονται και κοντινό πλάνο

Και όταν λέμε ανοιχτά στο κοινό το εννοούμε. Κάθε ένας και κάθε μία από εμάς, από γιατρούς έως μαθητές, έχουμε τη δυνατότητα να εκπαιδευτούμε με συγκεκριμένο τρόπο και να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε οποιοδήποτε περιστατικό καρδιακής ανακοπής, συμβεί κοντά μας.

Η συζήτηση που κάναμε με τον Κωνσταντίνο Θωμά και τη Νάνσυ Μπαλάφα, είναι άκρως κατατοπιστική.

Κατ’ αρχήν να ξεκινήσουμε να συστηνόμαστε. Ποιοί είστε;
Κ: Είμαστε η εθελοντική ομάδα πιστοποιημένων ανανηπτών BLS. Είμαστε εθελοντές, πιστοποιημένοι, εκπαιδευτές στην εκμάθηση της ΚΑΡΠΑ. Αυτής της τεχνικής που σώζει ζωες.

Αυτη την πιστοποίηση πως την πήρατε; ποιος σας την έδωσε;
Κ: Το 2012 παρακολούθησα στην Αθήνα το πρώτο μου μάθημα ΚΑΡΠΑ για προσωπικούς μου λόγους και εκεί προέκυψε η εκπαιδευτική πρόταση. Σιγά σιγά ξεκίνησα να φτιάχνω και την ομάδα, και πάντα υπό τη σκέπη και με την αρωγή της Ελληνικής Εταιρείας Καρδιοαναπνευστικής Αναζωογόνησης, φτάσαμε να έχουμε την ομάδα μας εδώ στην Κόρινθο. Όλες μας οι πιστοποιήσεις προέρχονται από την Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Αναζωογόνησης στο δίκτυο της οποία ανήκει και η ΕΕΚΑΑ.

Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομο, κάθεται και παπούτσια

Αυτή η ομάδα εδώ στην Κόρινθο, πώς έχει εκπαιδευτεί; την έχεις εκπαιδεύσει εσύ; ποιά είναι η διαδικασία; είναι και εκείνοι πιστοποιημένοι εκπαιδευτές; 
Κ: Όλη διαδικασία είναι τυποποιημένη και με συγκεκριμένες προδιαγραφές. Όλοι παρακολουθούν ένα βασικό μάθημα υποστήριξης ζωής και ανάλογα αν πληρούν τα κριτήρια, τότε προτείνονται για να γίνουν εκπαιδευτές. Στην συνέχεια παρακολουθούν σεμινάριο εκπαιδευτών απ όπου εφοδιάζονται με όλες τις απαιτούμενες γνώσεις και εργαλεία εκπαίδευσης για το συγκεκριμένο μάθημα.

Ποιά ανάγκη σε οδήγησε να κάνεις κάτι τέτοιο;
Κ: Η αρχική ανάγκη προέκυψε από ένα πρόβλημα υγείας που είχε συγγενικό μου πρόσωπο. Ξέρεις, καμιά φορά η ανασφάλεια σε οδηγεί στο να ψάχνεις και να βρίσκεις πράγματα. Το ψάξιμο έγινε λόγος για να θέλω να μάθω περισσότερα κι έτσι έφτασα εδώ. Στην ουσία, προσπαθούσα να εξελίξω τις γνώσεις μου.

Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομο, κάθεται, παπούτσια, σαλόνι, παιδί και εσωτερικός χώρος

Εδώ στην Κόρινθο, σε μία μικρή επαρχιακή πόλη, υπάρχει ανάγκη ο κόσμος να γνωρίζει κάτι τέτοιο;
Ν: Παντού υπάρχει ανάγκη, ακόμα και στο πιο μικρό χωριό υπάρχει ανάγκη. Γιατί παντού υπάρχουν άνθρωποι που παθαίνουν ανακοπή και δεν προλαβαίνουν να φτάσουν στο νοσοκομείο. 

Κ: Η ανάγκη εκμάθησης της τεχνικής ΚΑΡΠΑ δεν είναι απλά κάτι που έτσι ξυπνήσαμε ένα πρωί και είπαμε να το μάθουμε. Υπάρχουν εμπεριστατωμένες μελέτες που, δεν τις κάνει ο οποιοσδήποτε αλλά, προέρχονται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, ο οποίος αναφέρει ότι κάθε χρόνο στην Ευρώπη πεθαίνουν 350 χιλιάδες άνθρωποι από καρδιακή ανακοπή. Που αυτό σημαίνει ότι πεθαίνει ένας άνθρωπος κάθε 4 δευτερόλεπτα. Το 80% των ανακοπών συμβαίνει εκτός νοσοκομείου με το μεγαλύτερο ποσοστό να συμβαίνει στο σπίτι . Είναι ένα αιφνίδιο γεγονός όπως το ονομάζουμε., Οπότε έπρεπε να αναπτυχθεί μια τεχνική που να βοηθάει τους ανθρώπους να αντιμετωπίσουν αυτά τα περιστατικά. Αυτή είναι η ΚΑΡΠΑ, η οποία έρχεται να εξυπηρετήσει αυτό το κομμάτι, όπου μη επαγγελματίες υγείας εκπαιδεύονται στο πως θα αντιμετωπίσουν μία καρδιακή ανακοπή. Και με αυτή την τεχνική που είπαμε, έχουν βρει τον τρόπο, αποδεδειγμένα να σώζουν ζωές.

Δηλαδή μπορείς να προλάβεις κάτι στο δρόμο; να το προλάβεις την ώρα που συμβαίνει, εκείνη τη στιγμή, άμα γνωρίζεις κάποιες βασικές κινήσεις;
Ν: Φυσικά. Και το ποσοστό επιτυχίας είναι τεράστιο! Η εφαρμογή συμπιέσεων και εμφυσήσεων τριπλασιάζει τα ποσοστά επιβίωσης ενώ μαζί και με τη χρήση αυτόματου εξωτερικού απινιδωτή, ξεπερνούν το 75% πιθανότητες για ανάνηψη, κάτι το οποίο είναι φανταστικό.

Δηλαδή πως γίνεται; κυκλοφορείς με έναν απινιδωτή στο χέρι;
Ν: Όχι, οι απινιδωτές πρέπει να βρίσκονται σε κεντρικά σημεία της πόλης, κάπου που να μπορούμε να τους χρησιμοποιήσουμε.

Άρα εδώ χρειάζεται και η συμβολή της δημοτικής αρχής, που θα πρέπει να παραχωρήσει κάποια κεντρικά σημεία για τους απινιδωτές έτσι ώστε να υπάρχει άμεση επέμβαση σε οποιοδήποτε περιστατικό.
Ν: Ναι φυσικά

Η εικόνα ίσως περιέχει: ένα ή περισσότερα άτομα, παπούτσια και εσωτερικός χώρος

Δηλαδή μιλάμε εδώ για την περίπτωση που πάθει κάποιος έμφραγμα; βλέπουμε κάποιον πεσμένο, δεν ξέρουμε τι έχει, πώς αναγνωρίζουμε τι του συμβαίνει;
Κ: Αυτό που μαθαίνουμε πρώτο στους εκπαιδευόμενους είναι να αναγνωρίζουν αν το οποιοδήποτε αναίσθητο θύμα έχει αναπνοή ή όχι. Όταν δεν έχει αναπνοή, θεωρούμε ότι έχει πάθει καρδιακή ανακοπή και πρέπει να εφαρμόσουμε το πρωτόκολλο.

Άρα μιλάμε για μία γνώση που μπορείς να την χρησιμοποιήσεις σε όλους, από έναν άγνωστο μέχρι και ένα πρόσωπο της οικογένειάς σου. Έχεις αντιμετωπίσει τέτοια περιστατικά εσύ ποτέ;
Κ: Στο δρόμο όχι, αλλά λόγω δουλειάς αρκετές φορές.

Πως είναι; θέλω να μου πεις πως ένιωσες την πρώτη φορά, γιατί ξέρεις κάτι; την πρώτη φορά όσο και να έχεις εκπαιδευτεί, το γεγονός ότι θα πας και θα κάνεις ΚΑΡΠΑ σε έναν άνθρωπο που είναι πεσμένος κάτω, νομίζω πως θα νιώθεις πάρα πολύ μεγάλη ανασφάλεια, έτσι δεν είναι;
Κ: Λόγω της σωστής πιστοποιημένης  εκπαίδευσης μου είχα αρκετή αυτοπεποίθηση. Ξέρω ακριβώς τι πρέπει να κάνω ή να μην κάνω και σίγουρα δεν θα μπερδευτώ ή θα κολλήσω. Εξάλλου η ΚΑΡΠΑ είναι μια τεχνική που τη διδάσκουμε σε 5 ώρες και γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να εντυπωθεί στον εκπαιδευόμενο, με τον καλύτερο τρόπο μέσω ειδικής και στοχευμένης εκπαίδευσης. Το πρωτόκολλο  σου λέει ότι πρέπει να κάνεις 5 συγκεκριμένα βήματα, οπότε έτσι κι αλλιώς εκείνη την ώρα δεν έχεις να σκεφτείς πολλά πράγματα, δεν έχεις να αυτοσχεδιάσεις ή να αφήσεις τον εαυτό σου να αγχωθεί. Είναι στάνταρ αυτά που πρέπει να κάνεις. Κάνεις τη δουλειά σου, γιατί αυτό πρέπει να κάνεις και δε χωράνε εκείνη την ώρα ούτε σκέψεις, ούτε συναισθηματισμοί.

Η εικόνα ίσως περιέχει: 3 άτομα, άτομα κάθονται, παπούτσια και εσωτερικός χώρος

Οι άνθρωποι που έχεις επεμβει, μετά πως σε αντιμετωπίζουν; τι σου λένε; έχεις επαφή μετά;
Κ: Δεν έχω προσωπική επαφή με τα θύματα που έχουν ανανήψει ή με το συγγενικό περιβάλλον των θυμάτων που δεν έχουν ανανήψει. 

Εκείνοι ψάχνουν να σε βρουν;
Κ: Όχι, και είναι λογικό. Την ώρα του περιστατικού το συγγενικό περιβάλλον είναι σε τέτοια ψυχολογική κατάσταση  που αδυνατεί να συγκρατήσει μέχρι και το χρώμα του ασθενοφόρου. Μόνο μία φορά, οι συγγενείς ενός ανθρώπου που τελικά δεν είχε καλή έκβαση, με βρήκαν και με ευχαρίστησαν γιατί αισθάνθηκαν ότι προσπάθησα να τον σώσω κι έκανα το καλύτερο δυνατόν.

Υπάρχει περιθώριο λάθους και σε αυτό το περιθώριο, τι ευθύνη έχει ένας ανθρωπος που εφαρμοζει ΚΑΡΠΑ;
Κ: Το λάθος στην ΚΑΡΠΑ είναι ένα και μοναδικό: το να μην την κάνεις! δεν υπάρχει άλλο λάθος. Γιατί, σε έναν άνθρωπο που στην ουσία έχει πεθάνει, πόσο πιο λάθος κάνεις κάτι; οπότε το λάθος είναι να μην την εφαρμόσεις. Το θέμα είναι πόσο σίγουρος είσαι ότι η εκπαίδευση που έχεις κάνει μπορεί να σε κάνει να αισθανθείς σίγουρος για την εφαρμογή της.  Αν το πάμε με την ελληνική νομοθεσία, αυτή μας καλύπτει. Υπάρχει ένα ΦΕΚ του 2007 που λέει ότι αν κάποιος εφαρμόσει ΚΑΡΠΑ, εκπαιδευμένος ή μη δεν θα του ζητηθεί ποτέ ευθύνη για το αν είχε καλή ή κακή έκβαση ο ασθενής. Στην ίδια νομοθεσία ορίζονται επίσης οι προδιαγραφές της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτών. ΚΑΡΠΑ μπορείς να μάθεις παντού αλλά σίγουρα όχι με τον ίδιο έγκυρο τρόπο και την ίδια ποιότητα εκπαιδευτών. Γι αυτό και η πιστοποίηση που παρέχουμε θέτει τα στάνταρ των Ευρωπαϊκών προδιαγραφών και της Ελληνικής Νομοθεσίας. Και είναι η μόνη που βάσει νομοθεσίας πρέπει να έχουν όλοι οι επαγγελματίες υγείας υποχρεωτικά.

Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομο, παπούτσια και υπαίθριες δραστηριότητες

Είναι εύκολο για οποιονδήποτε να εκπαιδευτεί; ακόμα και αν είναι άσχετος εντελώς με οτιδήποτε έχει να κάνει με Α’ βοήθειες;
Ν: Είναι πάρα πολύ εύκολο. Είναι συγκεκριμένες κινήσεις, σαν μία αλυσίδα. Πάρα πολύ απλό. Να σας πω ότι σε οποιαδήποτε εκπαίδευση έχει γίνει, δεν υπάρχει εκπαιδευόμενος να έχει φύγει και να μην μπορεί να το εφαρμόσει. Είναι τόσο απλό που μπορούν να το κάνουν και παιδάκια.

Κ: Να συμπληρώσω ότι η μαγεία της ΚΑΡΠΑ είναι ακριβώς αυτή: ότι άνθρωποι οποιουδήποτε μορφωτικού επιπέδου, οποιαδήποτε ιδιότητας, κάνουν ακριβώς το ίδιο πράγμα. Παράδειγμα, αν βρεθούν πάνω από μία ανακοπή ένας γιατρός και μία νοικοκυρά, θα εφαρμόσουν ακριβώς την ίδια τεχνική στο θύμα.

Αυτή η εκπαίδευση, κοστίζει;
Κ: Αν λάβουμε υπ’ όψιν ότι συνοδεύεται από ένα πιστοποιητικό, τότε ναι το πιστοποιητικό έχει έξοδα και κοστίζει. Ας πούμε όσο δέκα καφέδες, ενώ υπάρχουν και ειδικές τιμές για φοιτητές, σπουδαστες ΙΕΚ και άνεργους. Μαθητές Γυμνασίου Λυκείου πιστοποιούνται ΔΩΡΕΑΝ. Δεν είναι σημαντικό το ποσό. Ωστόσο, επειδή θεωρούμε ότι δεν χρειάζεται κάποιος που εφαρμόζει ΚΑΡΠΑ να πρέπει να πληρώσει , οποιοσδήποτε φορέας δημόσιος ή ιδιωτικός ή ακόμα και επιχείρηση και ομάδα πολιτών, είμαστε μαζί του για να του κάνουμε δωρεάν εκπαίδευση. Και το έχουμε κάνει πάρα πολλές φορές στο παρελθόν.

Υπάρχει κάποιος περιορισμός όσον αφορά την κατάσταση της υγείας του ατόμου που θέλει να εκπαιδευτεί; υπάρχει περίπτωση αν πάσχει από κάτι να μην μπορεί να εκπαιδευτεί;
Κ: Έχει τύχει κοπέλα η οποία έχει δηλώσει την ώρα του μαθήματος ότι έχει πρόβλημα με την εγκυμοσύνη της, οπότε επειδή δεν θέλαμε να διακινδυνεύσουμε να συμβεί κάτι, δεν την αφήσαμε να συμμετάσχει. Αλλά γενικά όχι, δεν υπάρχει κάποιος περιορισμός. Αρκεί να μπορείς να εφαρμόσεις συμπιέσεις και να γονατίσεις δίπλα στο θύμα. Σε ένα μάθημα σε κέντρο αποκατάστασης ένας συμμετέχοντας σε αναπηρικό αμαξίδιο είχε κατανοήσει τόσο καλά την τεχνική που παρόλο που δεν μπορούσε να την εφαρμόσει, οδήγησε με απόλυτη λεπτομέρεια έναν άλλο πάροχο να την εφαρμόσει αντ’ αυτού.  Η ΕΕΚΑΑ έχει αναπτύξει επίσης και μάθημα για άτομα με αναπηρία.

Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομο, παπούτσια

Είπαμε πρίν ότι η χρήση απινιδωτή είναι πολύ σημαντική. Υπάρχει απινιδωτής στην Κόρινθο; και που είναι αυτός;
Κ: Υπάρχει απινιδωτής στην Κόρινθο. Δύο μάλιστα! Ο ένας, όπως έχω δει εγώ, κλειδωμένος μέσα σ’ ένα ντουλάπι, που είναι κλειδωμένο μέσα σ’ ένα δωμάτιο στο κλειστό στάδιο της Κορίνθου, χωρίς να πληροί τις προδιαγραφές, όπως σήμανση και άμεση πρόσβαση 24 ώρες το 24ωρο από τον οποιονδήποτε, άρα μιλάμε για ένα μηχάνημα που είναι σα να μην υπάρχει. Υπάρχει και ένας δεύτερος απινιδωτής που έχω δει, αλλά δεν ξέρω ποιανού ιδιοκτησία είναι. Τελευταία φορά τον είχα δει σ’ ένα ντουλάπι του 2ου ορόφου του Δημαρχείου. Οπότε λειτουργεί, φαντάζομαι 8 με 2.

Θέλω να μου πείτε αν έχετε κάνει προσπάθειες να επικοινωνήσετε με τους φορείς, σχετικά με το θέμα του απινιδωτή και κατά πόσο αυτοί οι φορείς σας έχουν βοηθήσει.
Κ: Δεν έχει νόημα η ύπαρξη απινιδωτή σε μία πόλη αν δεν υπάρχει κόσμος εκπαιδευμένος να τον χρησιμοποιεί. Οπότε όλο αυτό δεν προκύπτει απλά επειδή πρέπει να υπάρχει απινιδωτής στην πόλη αλλά από την ανάγκη των πολιτών. Πρέπει πρώτα να καταλάβουν την αναγκαιότητά του. Οπότε στόχος μας είναι να εκπαιδεύουμε τους πολίτες, ενώ ταυτόχρονα πιέζουμε τον δήμο για την τοποθέτηση απινιδωτών.

Και; τι γινεται με τον δήμο; τον έχετε πιέσει καθόλου;
Κ: Εμείς ξεκινήσαμε τις δράσεις μας το 2013 στην Κόρινθο, με το 1ο Restart a Heart κατά τη διάρκεια της Παγκόσμιας Ημέρας ΚΑΡΠΑ, όπου εκπαιδεύσαμε δωρεάν γύρω στους 130 πολίτες. Αυτό έγινε σε συνεργασία με τον Δήμο Κορινθίων. Ο τότε αντιδήμαρχος (σσ ο κος Χασικίδης) είχε προσκληθεί ως εκπαιδευτής που είναι και ο ίδιος, ως ιατρός καρδιολόγος, και πλησιάζοντας την ομάδα μας μάς είπε αν μπορούμε να κάνουμε κάτι με τους εκατοντάδες εκπαιδευμένους πολίτες που είχε ήδη εκπαιδεύσει ο Δήμος το 2011, αν θυμάμαι καλά, οι οποίοι απλά εκπαιδεύτηκαν και ο δημος δεν ξανασχολήθηκε με το αντικείμενο, δεν κατάφερε να φτιάξει ομάδα υγείας όπως προέβλεπε τότε το σχέδιο και οι εκπαιδευτές που προέκυψαν από εκείνη τη σειρά σεμιναρίων δεν ασχολήθηκαν ποτέ να κάνουν κάποια δράση εξωστρέφειας όπως κάνουμε εμεις τώρα ας πούμε. Οπότε όλοι αυτοί χάσανε την εκπαιδευτική τους ιδιότητα και έληξαν και τα πιστοποιητικά τους. Ωστόσο, επειδή μας δόθηκε εκείνο το βήμα, εμείς, την επόμενη χρονιά, το 2014 που ξανακάναμε restart, εκπαιδεύσαμε πάλι γύρω στους 140 πολίτες, ταυτόχρονα όμως καταφέραμε και συλλέξαμε γύρω στις 400 υπογραφές και με ένα ευγενικό αίτημα στον Δήμο ζητήσαμε να μπει ένας αυτόματος εξωτερικός απινιδωτής στην Κόρινθο. Αίτημα που δεν έγινε δεκτό. Ωστόσο εμείς δεν σταματήσαμε τις δράσεις μας, συνεχίσαμε και εκπαιδεύσαμε ακόμα περισσότερο κόσμο, είτε δωρεάν είτε με πιστοποιημένα μαθήματα. Μέχρι στιγμής έχουμε εκπαιδεύσει περισσότερα από 750 άτομα.

Η εικόνα ίσως περιέχει: 8 άτομα, , τα οποία χαμογελούν, κείμενο

Τώρα όμως έχουμε καινούργια δημοτική αρχή οπότε θα μπορούσε το αιτημα να ξανατεθεί.
Κ: Η αλήθεια είναι ότι η νέα δημοτική αρχή μας είχε προσεγγίσει πριν ακόμα γίνει νέα δημοτική αρχή και αυτό μας δίνει μια ελπίδα ότι κάτι καλύτερο μπορεί να γίνει. Το θετικό επίσης είναι ότι ο νέος δήμαρχος ο κος Νανόπουλος γνωρίζει τις δράσεις μας από τότε που ακόμα ήταν πρόεδρος του Επιμελητηρίου και μας έχει διευκολύνει, προσφέροντας μας το χώρο του Επιμελητηρίου για να πραγματοποιήσουμε εκπαιδεύσεις, τουλάχιστον τρεις φορές. Μας γνωρίζει σαν ομάδα, ξέρει και πως δουλεύουμε, ξέρει την ποιότητά μας και ξέρει και τα κίνητρά μας. Οπότε για να μην βρεθούμε στη μέση της προεκλογικής διαμάχης, εμείς επιλέξαμε να τον προσεγγίσουμε μετά τις εκλογές. Και υπάρχει μία δέσμευση να συναντηθούμε κάποια στιγμή για να συζητήσουμε το θέμα.

Είπες πριν ότι έληξαν τα πιστοποιητικά των εκπαιδευομενων.Τα πιστοποιητικά λήγουν;
Κ: Βεβαίως. Η βασική ΚΑΡΠΑ είναι μία τεχνική που επικαιροποιείται ανά 4 χρόνια. Κάθε 4 χρόνια συνεδριάζει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για την ΚΑΡΠΑ, και λαμβάνοντας υπ όψιν  τις μελέτες με τα νέα δεδομένα και προσπαθεί να κάνει τη διαδικασία ακόμα πιο αποτελεσματική και ακόμα πιο άμεση. Οπότε κάθε 4 χρόνια μπορεί να υπάρχουν αλλαγές,. Αυτό μας διαφοροποιεί εξάλλου και από τις υπόλοιπες ομάδες εκπαίδευσης. Λαμβάνουμε πρώτοι τα update και παίρνουμε οδηγίες για το πώς θα τα εκπαιδεύσουμε καθός και το υπόβαθρο έτσι ώστε να απαντάμε όσο γίνοται πιο έγκυρα σε οποιαδήποτε ερώτηση.  

Δίνεις εξετασεις;
Κ: Όχι, κάνεις πάλι το μάθημα.

Πληρώνεις;
Κ: Πληρώνεις, γιατί έχει πάλι έξοδα πιστοποίησης.

Η εικόνα ίσως περιέχει: 28 άτομα, , τα οποία χαμογελούν, εσωτερικός χώρος

Είπατε στην αρχή της κουβέντας μας ότι μπορείτε να κάνετε εκπαίδευση σε οποιονδήποτε. Ποιό ήταν το πιο ενδιαφέρον μέρος που έχετε επισκεφτεί για εκπαίδευση;
Ν: Για μένα σίγουρα ήταν οι φυλακές. Ήταν πολύ ιδιαίτερα, αν και ως κλειστοφοβική, όταν μπήκαμε μέσα και άρχισαν να κλείνουν οι πόρτες πίσω, αισθανόμουν πολύ περίεργα. Αλλά ήταν τόσο εμφανής η ανάγκη των ανθρώπων αυτών να κάνουν κάτι, κάτι δημιουργικό και παρόλο που στην αρχή ήταν λίγο επιφυλακτικά κάποια άτομα, μετά κύλησε όλο τόσο όμορφα, λες και ήμασταν σε ενα σχολείο.

Πώς σας βρίσκουμε;
Κ: Μας βρίσκετε στο Facebook. Η σελίδα μας ονομάζεται BLS Korinthos. Επίσης μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της Ελληνικής Εταιρείας Καρδιοαναπνευστικής Αναζωογόνησης www.eekaa.gr

Τελευταία ερώτηση. Τι σας λένε οι εκπαιδευόμενοι; φαίνεται θαυμάσιο και μεγαλειώδες να μπορείς να σώσεις μια ζωή. Πως σας αντιμετωπίζουν;
Ν: Στην αρχή μας κοιτούν σαν σούπερ ήρωες. Αλλά όταν τελειώσει το σεμινάριο, αισθάνονται και οι ίδιοι σούπερ ήρωες. Τόσο απλά.