Το νομοσχέδιο που αναμένεται να φέρει στην Βουλή τον Φεβρουάριο η Νίκη Κεραμέως για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολείων θα «ταρακουνήσει» το σύστημα και θα φέρει τσουνάμι αντιδράσεων από συνδικαλιστικές οργανώσεις των δασκάλων και των καθηγητών – Τι προβλέπει;

Τελικώς έλαχε στη Νίκη Κεραμέως να είναι ίσως η μοναδική υπουργός της Νέας Δημοκρατίας που εκ των πραγμάτων έχει κληθεί να «σπάσει αυγά» στις μεταρρυθμίσεις.

Την έναρξη της εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο, μίας διαρκούς και δυναμικής διαδικασίας, την έχει ήδη ανακοινώσει το υπουργείο Παιδείας.

Πρόκειται για ένα κυκλικό μοντέλο κατά το οποίο όλα τα σχολεία αξιολογούνται, ανά έτος, με βάση τον προγραμματισμό, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων.

Η κυρία Κεραμέως ετοιμάζει πυρετωδώς και πρόκειται να φέρει το νομοσχέδιο στη Βουλή τον Φεβρουάριο και να δώσει τη «μητέρα των μαχών» με ομοσπονδίες και κόμματα ώστε το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο να εφαρμοστεί στο επόμενο σχολικό έτος. Εδώ θα πέσουν όλες οι μάσκες. Η ουσία του νομοσχεδίου περιγράφεται σε μια φράση: «αξιολόγηση εκπαιδευτικών, αυτονομία, νέο σύστημα επιλογής στελεχών εκπαίδευσης» και μάλιστα με εμπροσθοβαρές χρονοδιάγραμμα πρώτου τριμήνου.

Κάθε αξιολογούμενος θα αξιολογείται από τουλάχιστον δύο αξιολογητές, ενώ η αξιολόγηση θα οργανώνεται σε δύο διαφορετικά πλαίσια τα οποία έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά και κριτήρια.

Είναι προφανές ότι το νομοσχέδιο θα πυροδοτήσει τεράστιες αντιδράσεις από κόμματα και συνδικαλιστικές οργανώσεις.

Σε τι αποσκοπεί η αξιολόγηση;

Σκοπός της αξιολόγησης, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, είναι η συνεχής βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, σε ένα πλαίσιο αυξημένης διαφάνειας και λογοδοσίας.

Η διαδικασία αυτή συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας των τριών βασικών λειτουργιών της σχολικής μονάδας:

α) της παιδαγωγικής και μαθησιακής λειτουργίας,

β) της διοικητικής λειτουργίας και

γ) της λειτουργίας της ως επαγγελματικής κοινότητας μάθησης, που προωθεί την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών.

Βασικός φορέας της διαδικασίας του προγραμματισμού και της εσωτερικής αξιολόγησης είναι η ίδια η σχολική μονάδα, ενώ θεμελιώδη στοιχεία της αποτελούν η στοχοθεσία σχετικά με το παρεχόμενο εκπαιδευτικό έργο, αλλά και η τεκμηριωμένη αξιολογική κρίση που βασίζεται στη συστηματική συλλογή στοιχείων από ποικιλία πηγών.

Σημειώνεται πως φέτος, λόγω των πρωτόγνωρων συνθήκων της σχολικής χρονιάς, η αξιολόγηση θα υλοποιηθεί προσαρμοσμένη στις συνθήκες αυτές, καθώς η ιδιαιτερότητά τους έχει επιδράσει στη λειτουργία της σχολικής μονάδας.

Ποιος διενεργεί την αξιολόγηση;

Η εσωτερική αξιολόγηση πραγματοποιείται από το Σύλλογο Διδασκόντων και η εξωτερική από τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου και τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.).

Όσο για τη μεταξιολόγηση, αυτή διενεργείται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) και την Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.), που επιβλέπουν την όλη διαδικασία.

Θα δημοσιεύονται οι εκθέσεις αξιολόγησης;

Οι εκθέσεις εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης θα αναρτώνται σε ειδική ψηφιακή εφαρμογή του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.), ενώ συνοπτικές εκδόσεις των εκθέσεων θα αναρτώνται και στις ιστοσελίδες των σχολικών μονάδων.

Προβλέπονται επιμορφώσεις για τα στελέχη διαδικασίας που θα έχουν ανάμειξη στη διαδικασία;

Εντός του μηνός Φεβρουαρίου 2021, θα ακολουθήσουν εξειδικευμένες καταρτίσεις στην εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση από το Ι.Ε.Π. προς τα αρμόδια στελέχη εκπαίδευσης, ως υποστηρικτικό μέτρο για την διαδικασία.

Τι δείχνει η εμπειρία άλλων χωρών;

– Εξωτερική αξιολόγηση εφαρμόζεται σε 26 (επί συνόλου 32) ευρωπαϊκές χώρες του δικτύου ΕΥΡΥΔΙΚΗ. Σημειώνεται πως στη χώρα μας θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά.

– Εσωτερική αξιολόγηση εφαρμόζεται στα δύο τρίτα των εκπαιδευτικών συστημάτων στην Ευρώπη.

Η αξιολόγηση εκπαιδευτικών

Στις αμέσως επόμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες του υπουργείου είναι και η αξιολόγηση εκπαιδευτικών.

Όπως ήδη έχει δηλώσει η υπουργός Νίκη Κεραμέως η βασική αρχή του νέου συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών θα είναι”όποιος αξιολογεί αξιολογείται”.

Ειδικότερο το Σχέδιο Νόμου που ετοιμάζει το υπουργείο Παιδείας και εκτιμάται ότι μέσα στο Φεβρουάριο θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, σύμφωνα με τις δηλώσεις της Ν. Κεραμέως, προβλέπει:

Αξιολόγηση από δύο αξιολογητές: Κάθε αξιολογούμενος θα αξιολογείται από τουλάχιστον δύο αξιολογητές, ενώ η αξιολόγηση θα οργανώνεται σε δύο διαφορετικά πλαίσια τα οποία έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά και κριτήρια.

Στελέχη εκπαίδευσης: Συνολική αξιολόγηση για τα στελέχη εκπαίδευσης, η οποία θα συνδέεται με την έρευνα για την μέτρηση της αποτελεσματικότητας

Εκπαιδευτικοί: Διαμορφωτική αξιολόγηση για τους εκπαιδευτικούς, με διττό στόχο την επιβράβευση της προσπάθειας και τη συνεχή βελτίωση της απόδοσης μέσω σκιαγράφησης δυνατοτήτων και αδυναμιών.

Προσωπικό ηλεκτρονικό φάκελο: Κάθε εκπαιδευτικός και στέλεχος εκπαίδευσης θα έχει τον προσωπικό του ηλεκτρονικό φάκελο στον οποίο θα καταχωρίζονται, ανάμεσα σε άλλα,στοιχεία άσκησης του εκπαιδευτικού/διοικητικού έργου.

Συνέντευξη: Θα προβλέπεται συνέντευξη μεταξύ αξιολογούμενου και αξιολογητή.

Παρατηρήσεις διδασκαλίας: Επίσης θα προβλέπονται προγραμματισμένες παρατηρήσεις διδασκαλίας μαθημάτων.

Πηγή: newsbomb.gr