Εκστρατεία για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών από κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας ξεκινά η ΔΕΗ με άμεση αποστολή εξωδίκων και πρώτο στόχο την εξόφληση του χρέους των λεγόμενων τελικών πελατών που διαμορφώνεται στο 1,05 δισ. ευρώ. Παράλληλα τρέχει η διαδικασία για την υλοποίηση οφειλών από την οποία η ΔΕΗ προσδοκά να εισπράξει 400 έως 500 εκατομμύρια ευρώ μέχρι το τέλος του καλοκαιριού.

Επίσης προχωρά σε κατασχέσεις περιουσίας στρατηγικών κακοπληρωτών. Πρώτος στη λίστα βρίσκεται ιδιοκτήτης βίλας 1.400 τ.μ. στην Κηφισιά, με ληξιπρόθεσμες οφειλές που φτάνουν τα 24.000 ευρώ. Μάλιστα, ο συγκεκριμένος πελάτης της ΔΕΗ εμφανιζόταν για τρία χρόνια ως δικαιούχος Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου. Όμως μετά από έλεγχο των υπηρεσιών της επιχείρησης και άλλων αρμόδιων αρχών, αποκαλύφθηκε ότι τα έγγραφα ήταν παραποιημένα.

Το κυνήγι της ΔΕΗ για είσπραξη χρεών από στρατηγικούς κακοπληρωτές έχει ξεκινήσει, σε εντατικούς ρυθμούς την τελευταία διετία. Μάλιστα, είναι περίπου ένας χρόνος από τότε που έγιναν δειγματοληπτικοί έλεγχοι σε οφειλέτες με εξόφθαλμα υπέρογκους λογαριασμούς ρεύματος και κατέδειξαν ότι υπάρχει πληθώρα επιτηδείων μεγαλοϊδιοκτητών ακινήτων – σε ακριβά βόρεια και νότια προάστια της Αττικής, όπως σε Κηφισιά, Εκάλη, Παλαιό Ψυχικό, Καστέλα κλπ. – οι οποίοι, με πλαστά έγγραφα, εμφανίζονταν ως δικαιούχοι του Κοινωνικού Τιμολογίου, ή άλλων εκπτώσεων που ίσχυαν για ευπαθείς κοινωνικές ομάδες. Πολλοί από αυτούς, αν και εμφάνιζαν χαμηλό εισόδημα, βρέθηκαν με καταθέσεις σε ξένες τράπεζες και πολυτελή αυτοκίνητα.

Σήμερα, τα χρωστούμενα προς την επιχείρηση πελατών της χαμηλής, μέσης και υψηλής τάσης (δηλαδή από τον απλό οικιακό καταναλωτή έως τις βιομηχανίες) φτάνουν στα 2,7 δισ. ευρώ, μαζί με τους διακανονισμούς που έχουν γίνει. Από αυτό το ποσό, το περίπου ένα δισ. ευρώ αφορά σε 840.000 τελικούς πελάτες, στους οποίους εντάσσονται τέσσερις κατηγορίες καταναλωτών: επιχειρήσεις που έχουν κλείσει και εξοχικά που δεν ηλεκτροδοτούνται πλέον, καταναλωτές που έχουν αλλάξει πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας, επιχειρήσεις που συνεχίζουν να λειτουργούν με νέο ΑΦΜ και καταναλωτές που έχουν μεταπέσει στο καθεστώς της καθολικής υπηρεσίας, οι οποίοι εκτιμάται ότι φτάνουν περίπου τους 200.000. Στην καθολική υπηρεσία εντάσσονται καταναλωτές που η ΔΕΗ τους έκοψε το ρεύμα, αλλά καθώς κανείς άλλος προμηθευτής δεν τους αναλαμβάνει, καταλήγουν υποχρεωτικά και πάλι στις ΔΕΗ, η οποία είναι υποχρεωμένη να τους ηλεκτροδοτεί, με αυξημένο τιμολόγιο, το οποίο άλλωστε συνεχίζουν να μην πληρώνουν.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΔΕΗ, 65.000 με 70.000 τελικοί πελάτες χρωστούν περί τα 3.000 ευρώ ο καθένας και περισσότερα από 700.000.000 ευρώ συνολικά.
Στην κατηγορία αυτή θα δοθεί καταρχήν έμφαση για την είσπραξη των χρεών με τη δημιουργία ειδικού μηχανισμού, που είναι σε εξέλιξη. Συγκεκριμένα θα προσληφθούν περίπου 40 εργολαβικοί εργαζόμενοι για να ετοιμάσουν τους φακέλους των οφειλών ανά περιοχή (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, υπόλοιπη Ελλάδα), και οι υποθέσεις θα ανατεθούν σε δικηγορικά γραφεία τα οποία θα αναλάβουν να διεκδικήσουν με κάθε ένδικο μέσο τις οφειλές.

Οι στόχοι εκτός από την ανάκτηση ενός σημαντικού μέρους των οφειλομένων είναι ακόμα δύο:

– Πρώτον, να γίνει εκκαθάριση του πελατολογίου. Όπως ανέφερε ο κ. Παναγιωτάκης, αν η ΔΕΗ αποδείξει στην εφορία ότι υπάρχουν ποσά ανεπίδεκτα είσπραξης τότε θα μπορέσει να προχωρήσει σε διαγραφή και σε επιστροφή ή συμψηφισμό του φόρου εισοδήματος που έχει ήδη καταβάλει για τα ποσά αυτά, ο οποίος φτάνει σε 29%.

– Δεύτερον, να βελτιωθεί το τίμημα από την τιτλοποίηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, διαδικασία που προχωρά παράλληλα με στόχο να εισπραχθούν 400-500 εκατομμύρια ευρώ ως το τέλος του καλοκαιριού.

Ο παραιτηθείς πρόεδρος της ΔΕΗ κ. Μανόλης Παναγιωτάκης, σε πρόσφατη συνάντηση που είχε με δημοσιογράφους είχε απέδωσε τη διόγκωση του προβλήματος των ληξιπρόθεσμων οφειλών στην αύξηση των καθολικών πελατών καθώς και σε εσωτερικές αδυναμίες της επιχείρησης. Μάλιστα, τότε είχε επιρρίψει ευθύνες και στον ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας), στον οποίο αν και η ΔΕΗ αποστέλλει περί τις 300.000 εντολές αποκοπής τον χρόνο, υλοποιεί ένα μικρό ποσοστό.

Παρότι ο Διαχειριστής το διέψευσε, παράγοντες της ΔΕΗ, μιλώντας στο «Βήμα» επιμένουν ότι δεν αποσυνδέονται όλα τα ρολόγια για τα οποία δίδεται εντολή αποκοπής. Και λένε χαρακτηριστικά: «Από τις εντολές που δίνουμε για ένα σημαντικό ποσοστό ο ΔΕΔΔΗΕ δηλώνει ότι “ολοκληρώθηκε ανεπιτυχώς”. Τι σημαίνει αυτό; Ότι ο τεχνικός του Διαχειριστή πήγε αλλά δεν το έκοψε για διάφορους λόγους, ωστόσο το προσθέτει στα ποσοστά επιτυχίας του. Δύο εκδοχές είναι πιθανές. Ή οι πελάτες τα συνδέουν ξανά μόνοι τους ή οι εργολάβοι που χρησιμοποιεί ο ΔΕΔΔΗΕ δεν τα κόβουν ποτέ και τα δηλώνουν ως κομμένα».

Πηγές: Το Βήμα – Η Καθημερινή